Tel. 0597-792002
Johan Kroon Administratie Winschoten
TelefoonTel. 0597-792002

Helder zicht

op uw administratie

Sneller uw geld krijgen? 7 goede tips!

Sneller uw geld krijgen? 7 goede tips!

Wanneer u goederen of een dienst levert, wilt u natuurlijk daarvoor uw beloning krijgen. Duurt het vaak lang voor klanten hun factuur aan u voldoen? Lees dan onze tips om facturen sneller betaald te krijgen!

1. Zorg voor een correcte levering van goederen en diensten. Dit leidt niet alleen tot tevreden klanten, maar draagt bij aan de tijdige betaling van uw factuur.

2. Factureer zo snel mogelijk, het liefst meteen na de levering of dienst. Wettelijk bent u verplicht om uiterlijk op de 15e dag van de maand die volgt op de maand waarin de levering of dienst werd verricht, de factuur te versturen.

3. Richt de factuur aan de juiste persoon, dit voorkomt vertraging bij de goedkeuring.

4. Zorg voor een juiste factuur. Vooral bij kleine bedrijven worden de facturen gemaakt in Word of Excel. Controleer deze facturen altijd goed voordat u ze verstuurt. Let op de juiste naam, het adres (een postbusnummer is niet voldoende) en de vestigingsplaats van de klant, het factuurnummer, de factuurdatum, de btw, etc.

5. Zorg voor een nette en overzichtelijke factuur:
- Neem uw bedrijfslogo en huisstijl over op de factuur, dus niet de standaardlay-out van het boekhoudpakket. Zo vergroot u de herkenbaarheid van uw factuur. Vermeld duidelijk het totaalbedrag, inclusief btw. Maak het totaalbedrag bijvoorbeeld vet. Zo voorkomt u dat het verkeerde bedrag wordt betaald, bijvoorbeeld hetgeen onder btw vermeld staat.
- Vermeld duidelijk de vervaldatum, bijvoorbeeld ‘Betaling voor 28 juli 2018’ en dus niet ‘Betaling binnen dertig dagen’. Zo voorkomt u dat er discussie ontstaat of de betalingstermijn ingaat na verzending of na ontvangst van de factuur. Hoe concreter de instructies, hoe sneller de betaling.
- Vermijd productcodes, die zijn vooral handig voor intern gebruik, maar een klant begrijpt er niets van. Omschrijf het geleverde product of de verrichte dienst daarom duidelijk en begrijpelijk.
- Specificeer kosten. Maak duidelijk waarvoor de factuur verzonden wordt. Noteer het aantal van een product of de omvang van de dienst.

6. Maak de relatie met een eerdere offerte en/of (raamwerk-)overeenkomst duidelijk. Herhaal de afspraken uit de offerte zodat het voor de betaler duidelijk is waarvoor moet worden betaald.

7. Is een klant te laat? Pleeg dan een telefoontje en informeer naar de reden van vertraging en vraag de klant netjes de factuur zo snel mogelijk te betalen. Vaak volgt de betaling kort na het telefoongesprek.

Vond u deze tips nuttig? Volg ons dan ook op Facebook en blijf op de hoogte van het laatste (ondernemers)nieuws!

Zie ook de voorgaande Tips & Trucs.

Deze bedrijven gingen u voor

Hoefsmederij Tyrell Evora Scheemda
Attractieverhuur Wagenborgen Wagenborgen
TTAB Winschoten
AnyTyme De Pleiaden Hoogezand
Vikingreizen Bad Nieuweschans
De Leo Media Beerta


Onze partners

Pieter Boneschansker (Boneschansker Belastingen en Administraties) Fiscaal expert
Gertie Wieringa (Salariskantoor Wieringa) Ervaren en kundige salarisadministrateur
Contact via Whatsapp